Med sin svastika gör Bengtsson Hoppers målning till sin egendom samtidigt som han med svastikan förstärker originalets känsla av hot och ödslighet eftersom vi efter 1945 läser symbolen i fasans termer – och detta trots att Bengtsson aldrig snedställer sina svastikor enligt nazismens recept. Här nedanför tavlan Gentlemen´s Agreemennt, av Felix Gmelin, efter Dick Bengtsson.
söndag 21 mars 2010
Svastikor vi minns, Konst
Konstnären Dick Bengtsson tar andra konstnärers verk och gör ett tillägg, ett ord, en symbol eller ett ting, som effektivt bryter sönder verkets harmoni. Bengtsson ville få oss att se, han ville att vi skulle vakna ur vår bildleda och vår mentala slummer. Här ovanför har vi Early Sunday Morning, Edward Hoppers målning med det typiska Bengtssonska tillägget i form av en svastika i nedre vänster hörn. Och visst: målningen från 1970 är provocerande, men också fräckt dubbeltydig både som en varm hälsning och en frivol känga till den amerikanske kollegan.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar