torsdag 18 mars 2010

Dolda budskap

Igår hittade jag en gammal lupp som jag tror att min morfar haft tidigare, för att se hur bra den förstorade tog jag en femtiokronors sedel som av en händelse låg bredvid mig, man har ju hört talas om s.k dolda budskap i olika ting t.ex ska det finnas ett dolt kristet budskap i Herrgårmans tryckknappssymboler, det ska också finnas dolda budskap i Sony Ericssons reklamfilmer, men i sedlar som vi bär med oss och hanterar dagligen kan det finnas dolda budskap i dem? jag började vrida och vända - och tror ni inte att jag hittade ett!!! Sedeln här ovanför är av en äldre sort, men det var den bästa bilden jag hittade. Där pilen pekar börjar en text som jag strukit under med röd färg, texten lyder:

Musik överbringar ett profetiskt budskap, viket uppenbarar en högre livsform som männskligheten utvecklar sig i riktning mot, och det är på grund av detta budskap som musik appellerar till människor av alla raser och nationaliteter.

Kan detta vara operasångerskan Jenny Linds egna ord? -inte omöjligt, eller är det kanske gravören som plitat dit sina tankar på eget bevåg ..eller kan det vara någon gammal riksbankschef som tullat på flaskan sent en kväll, väckt gravören och dikterat på fyllan?

I morse tittade jag på "tjugan" tjugokronorssedeln, fanns det månne dolda budskap även där? -jo visst fanns det, det!

Pricis som på femtiolappen har jag markerat med en pil textens början, den här texten var mycket mer svårtydd än på femtiolappen, men när jag trodde att jag fått ihop det, googlade jag på "dolda budskap i sedlar" här hade det diskuterats på flashbacks forum och jag insåg att jag pinat mina små ögon i onödan, någon hade ringt till riksbanken och tagit reda på vad det stod i texten, och där står:

Sjön har sina källor ganska långt upp i norr och där är ett härligt land för en sjö, skogen och bergen upphöra aldrig att samla vatten åt den, strömmar och bäckar störta ned i den, året om, den har fin vit sand.

Denna text är hämtad ur Gösta Berlings saga som Selma Lagerlöf skrivit. -Här har man gått omkring med fickorna fulla av prosa, helt ovetandes om denna kulturskatt som man hela tiden bärt med sig på dessa små lappar.

Texterna på sedlarna är mycket svårtydda för det finns inga kommatecken, punkter eller mellanrum, all text är en enda lång rad. Det finns en bild på tjugans text här: http://img126.imageshack.us/img126/1990/96757441.jpg

Okey! texten på "tjugan" var känd sedan tidigare, men texten på femtiokronors sedeln visste du om den? eller har du hört talas om den tidigare? det finns säkert liknande texter på andra sedlar, jag tittade på en hundralapp men hittade bara några ord på latin gömda bland stjälkar och blommor. Nu ska vi leta mera - jag och min lupp!

Inga kommentarer: