fredag 12 mars 2010

Lars Vilks behöver skydd

Sju personer har gripits i Irland, misstänkta för inblandning i en mordkomplott mot den svenske konstnären Lars Vilks. Det meddelar irländsk polis enligt medier i Dublin. Al-Qaida ska ha satt ett pris på 100 000 dollar på hans huvud efter att han ritade en karikatyr av profeten Muhammed som rondellhund. De gripna, fyra män och tre kvinnor, greps efter en utredning där såväl europeiska säkerhetsmyndigheter som de amerikanska CIA och FBI varit inblandade.(SR kulturfront)

Den här nyheten kom i tisdags, jag var ute och gick en promenad och lyssnade på P1, efter nyheterna var det en längre intervju med Lars Vilks, Vilks verkar ta mycket så lätt på hoten mot hans person, han var mycket öppen och berättade bl.a att han numera har en yxa att försvara sig med i hemmet, han berättade om "rummet" som han har en förstärkt dörr till som han kan fly in i och skydda sig mot eventuella mördare och hur den dörren var konstruerad, han berättade var i huset detta rum var beläget och lite om hur det ser ut där han bor och hur man tar sig dit!.

Jag tyckte att det var konstigt varför berättade han allt det där? det var inte länge sedan en man tog sig in i hans hus och försökte mörda honom, då flydde han efter handgemäng in i "rummet" och inväntade polis.

Om jag hade varit i Vilks ställe, så skulle jag inte berätta i radio om var jag befinner mej, inte var i huset jag kan söka skydd och inte heller med vad jag eventuellt skulle ha till hands att försvara mig med.

Lars Vilks behöver skydd så som läget är nu så är det under all kritik, skulle det hända honom någonting nu och det visar sig att ingenting nytt gjorts för att förstärka hans skydd så måste SÄPO hållas som ansvariga för detta.

Inga kommentarer: