söndag 20 september 2009

Sökes..

Igår kväll hade en äldre man "försvunnit" här i Grästorp man letade efter honom med bl.a helikopter, sökandet höll på i en timma ungefär. När helikoptern flugit över huset flera gånger förstod jag att man letade efter någon som försvunnit, klockan var nog närmare 24.00 och det var knappt nio grader ute, oftast är det ju barn och gamla demenssjuka personer som går bort sej, det är också dom som har svårast att klara kyla och väta, men nu var det ju inte så där jättekallt ute, som tur var.

Man känner sig ganska dum som bara sitter där i soffan när man förstått att de letar efter någon, så jag tog cykel och trampade iväg, träffade på två poliser som informerade mig om att det var just en äldre man som man sökte, jag cyklade runt lite, men cyklade hem när helikoptern slutade söka, jag antog att de hittat honom.

De flesta människor har en dator, det är ett perfekt meduim för att få ut information omedelbart, det skulle finnas en site där allmänheten snabbt kunde få information när det uppstår liknande situationer, om t.ex ett barn försvinner. Jag tänker mej den ungefär så här: Varje kommun är ett område, När polisen vill ha hjälp av allmännheten så lägger de ut information vad, var, när, hur osv på siten och när de gjort detta skickas det automatiskt ett mail till de som frivilligt anmält sig till en mailinglista, när man fått detta mail går man in på siten där man då snabbt kan få information och snabbt kan ge sig ut och leta, och då veta vad man letar efter, klädsel, ålder, sökområden, telefonnummer till sambandsansvarig osv. Om ditt barn "försvann" skulle inte du vilja att alla gick ut och hjälpte till att leta efter det?

3 kommentarer:

Todde sa...

Bra ide Des. Du får starta en sån.

-DES- sa...

Jag har skickat in det som ett förslag till polisen i Västragötaland, får väll se om det händer någonting - förmodligen inte!

-DES- sa...

Jo gubben som gått bort sej! - han var på lassarettet i Lidköping, han ville inte oroa de anhöriga så de fick inte veta att han var där - hade ju besparat oss en och annan skattepeng om han låtit anhöriga fått veta!