onsdag 16 september 2009

Hurriganes - Trippers story


Den här Lp´n Hot Wheels (bilden i videon) köpte jag av en kompis när jag var 13 år, den har alltid varit en av mina favorit plattor och ett av de bästa köp jag gjort, kanske inte prismässigt (vet inte vad jag gav för den) men tidsmässigt, vid de åren ställde den in kompassriktningen ordentligt rent musikmässigt för mej, alla kids borde få en Hurriganes skiva när de är i den åldern.
Hurriganes är ett finskt rockband, grundat år 1971 av Remu Aaltonen. Bandet är väldigt populärt i Finland. Originaluppsättningen av bandet var Remu Aaltonen på trummor och sång, Ile Kallio på gitarr och Cisse Häkkinen på bas. Ile hoppade ganska snabbt av bandet och ersattes då av Albert Järvinen och det var med den uppsättningen som Hurriganes blev känt. Hurriganes var ett populärt liveband i Sverige under 70- och 80-talet. Idag är det endast Remu som är kvar i bandet av originalmedlemmarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har för mig att Albert var med för Ile!Ile kom väl med först vid Crayzy Days? Har jag fel!Har de flesta plattor,bara undrar om jag missat något!!!!

-DES- sa...

Njae? Ile var väll med från "starten" har jag för mig? crazy days kom -75.