onsdag 22 september 2010

Sossarna saknar kompetent folk

När man i massmedia läser hur socialdemokraterna förklarar sitt jättefiasko i valet med att detta berodde på deras ställningstagande i RUT frågan så häpnar man! Rot och Rut är knappast några valfrågor av rang, skyller man på någonting så trivialt som detta då är man långt ute och cyklar.

Vi är många som undrar hur lågt ett parti skall sjunka innan man åtgärdar sina problem, Mona Sahlin tänker inte avgå, än finns det procent att förlora för partiet. Varför skickar man inte bara hem henne? jag tror att man gärna skulle skickat hem henne för länge sedan, men det är nog så att det saknas någon som tar hennes plats, det finns två potentater vad jag kan se Thomas Bodström och Margot Wallström, Thomas är advokat och Margot har ett toppjobb i FN, det vore ett nedköp för dem båda att byta jobb, och sedan är det nog så att man helt enkelt inte hittar någon annan i partiet som passar för posten då det saknas kompetent folk.
Måååna - alltid ute och cyklar!
----------------------------------------------------------------------------
(Uppdatering 2010-09-23)
Vad var det jag sa! -så säger jag aldrig, det är att skriva folk på näsan och en sådan person är jag inte, ..men ibland ligger det ändå nära till hands, som idag, dagen efter jag skrev om sossarnas brist på kompetent folk, där var jag rätt ute, för idag i Aftonbladets nätupplaga kan man läsa rubriker som: Få namn möjliga som efterträdare åt Sahlin, det är tidningens Olof Jönsson som skrivit artikeln, om han läser min blogg vet jag inte men fan trot! följande är några korta textrader ur Jönssons artikell om vad statsvetaren och socialdemokraten Stig-Björn Ljunggren tror om möjliga efterträdare på partiledarposten.
Stig-Björn Ljunggren kommer bara på tre möjliga namn – Thomas Östros eller Sven-Erik Österberg. Kanske även Thomas Bodström. Östros och Österberg är två kompetenta och regeringsdugliga politiker, menar Stig-Björn Ljunggren som samtidigt önskar att de var mer mediala och lite mindre försiktiga politiker. Bodström har andra kvaliteer och svagheter. Styrkan är folkligheten medan hans brist på rutin och djup förankring talar mot honom, tycker Ljunggren.
Folkets favorit Margot Wallström säger han är fullständigt utesluten– Ibland när man spekulerar så pratar man om Margot Wallström men det är ett fantasifoster som inte är realistiskt. Hon sitter inte i riksdagen och hon vill heller inte. För det tredje är det osäkert om hon har kapaciteten.
(-DES-) Anledningen till att jag inte tog upp Östros som möjlig efterträdare till Sahlin är inte att han saknar erfarenhet eller kompetens, för kompetens det har han mycket av, nej vad jag tycker att han saknar är karisma, karln har lika mycket karisma och utstrålning som en stubbe i skogen - höll jag nästan på att skriva, men det vore taskigt mot stubben i skogen, Med Bodström tycker jag att det är precis tvärt om! han har karisma, men verkar ibland nästan lite dum.

Inga kommentarer: