tisdag 14 september 2010

SD möte i Trollhättan

Idag håller SD möte i Trollhättan, en gång för ca tolv år sedan när jag var inne i stan hade SD möte utanför affärshuset Oden, ett femtiotal ungdommar med palestinasjalar för ansiktet jagade två stackars SD sympatisörer, jagade är fel ord den stora ungdomshopen följde snarare efter de två, de kastade bl.a ägg, jag kommer ihåg det för jag tyckte att det var så lustigt, för när en utav de två "jagade" plötsligt vänder sig om och tar några raska steg mot småglinen så flydde de allesammans.

En annan händelse som jag kommer ihåg ifrån Trollhättan, var något eller några år senare, då var det också någon parti (kan ha varit SD) som hade fått tillstånd att hålla ett möte på Drottningtorget, jag var inte där på plats då men det skrevs om det i lokaltidningen, att skolelever hade av lärare beordrats ut för att störa mötet, det var kanske 200 elever, och de lyckades med att både störa och stoppa mötet, det fanns lärare och särskillt en, obegåvad skribent på lokaltidningen TTela (med signaturen AA) som efteråt var lyriska över elevernas lektion i (o)demokrati, vi hade en mailkonversation jag och denna AA, en mailkonversation som jag sparade i många år, men som nu är borta - tyvärr.
----------------------------------------------------------------
(Uppdatering 15:15) Jag hade ärenden till Trollhättan idag och parkerade på taket till Oden huset, där var flera poliser, SD talaren hade tydligen hållt på ett tag och flera åskådare stod där på taket och tittade, där nere var väl kanske ca 200 åskådare och ett femtiotal poliser. Jag tog några bilder.

Jag hade inte tid att stå där och lyssna, när jag gick förbi åskådarna där nere var det förvånansvärt få ungdomar utan mest medelålders, det som slog mig mest var att det var så få som försökte störa, det fanns en klick på tre-fyra personer, och i det gänget så var det väl egentligen bara en person som ropa och skrek. Efter mötet applåderades det mest.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow all I can say is that you are a great writer! Where can I contact you if I want to hire you?

-DES- sa...

aderpale@gmail.com