tisdag 14 april 2009

Saab 1986-2009

Arbeit macht frei - Arbete ger frihet, fan som jag jobbat och slitit! 24 år på Stallbacka bilfabrik, men idag fick jag min frihet åter, det är så det känns - för mej! Saab är ingen bra arbetsgivare, bilbranschen är en otrygg bransch, på Saab har jag aldrig känt någon trygghet, men - jag har träffat många bra och trevliga människor, de kommer jag naturligtvis att sakna. Vad har jag då sysslat med? - sedan 1996/97 har jag jobbat med kvalité, först på "Customer care" där man kontrollerar bilen, passningar och funktionskontroller, och sedan 2007 har jag varit på QCOS (Quality Control Operation Standard) QCOS är ett kvalitetsstyrnings system, hur skall man beskriva det? - "a minute to learn a lifetime to master" ...va? näää är inte det slogan för spelet Othello? QCOS är ganska svårt och tar lång tid att lära sej - och att förklara, och jag tänker INTE gå igenom det nu! - för nu sitter jag med en kall öl -skål!.

Inga kommentarer: