lördag 18 april 2009

Om tjuven kommer!


Vad gör man om man vaknar mitt i natten av att det är tjuvar i huset? det är en fråga jag ställt mej många gånger, det har aldrig hänt mej personligen men jag läser i lokaltidningen att det hänt i samhället där jag bor. när man läser om vad det är för slags folk som begår inbrott så är det ofta människor som är i behov av droger och därför måste stjäla, för att sälja, och på det sättet finansiera sitt drogbehov.

Om man nu leker med tanken att man en natt ställs inför ett ett liknande hot i sitt eget hem, hur ska man då skydda och värna sej?, ligga kvar, dra täcket över huvudet och hoppas att de inte rör barnen - tror inte det! jag antar att jag skulle skrika och vråla, försöka skrämma tjuven till flykt, grabba tag i något vad-som-helst, en bok, en blomkruka eller en stol kasta detta i en kombination av skrik och vrål - men! om man ändå inte lyckas skrämma till flykt, han kanske inte hittar ut, utan istället bereder sej för strid. Vad kan man då anta att man möter? jag tror 1. att han är beväpnad med någonting, kanske en kniv! ..och 2. att han tagit någon drog - narkotika i lugnande syfte - en livsfarlig kombination! jag hoppas jag aldrig möter denne tjuv.

Ett skjutvapen är det mest effektiva men kräver licens, för att få licens kan man t.ex gå med i en skytteklubb - men det är ju ingen idé att gå med i en skytteklubb om man saknar intresse och engagemang, Hemvärnet? kräver också intresse och engagemang, ett illegalt vapen? hur? ska man åka ner till skumma kvarter i Göteborg och göra affärer med folk som antagligen är desamma som vi behöver vapnet till att skydda oss emot, och som antagligen fått tag i vapnet genom ett inbrott gjort på natten i någons hem. Tillverka ett eget? det skulle gå! anta att du bara behöver skjuta en gång, vi behöver ett "eldrör" försett med ett handtag en patron där själva hylsan hålls fast med en enkel låsmekanism typ "tång" fäst innuti eldröret ...nej! ..risken att skada sej själv är för stor!.

Bra inbrottslarm är dyra, fungerar de om man har katt?, glaskrossensorer i all ära, men vilken tjuv krossar ett fönster?, vakthund? - jag vill inte ha hund, tycker mer om katter, Pepparspray skulle funka utmärkt - men hur får man tag på det?, en Tracer - ett strömförande vapen som däckar den som blir utsatt ...okey! det blir Pepparspray och en Tracer på inköpslistan!.

Det är nog bra att ha en mental förberedelse på att scenariot med "inbrottstjuv mitt i natten" kan inträffa - ett skjutvapen är inte bra - skulle antagligen döda eller allvarligt skada en annan människa, kanske ett barn! till sitt försvar är nog någonting batongliknande att föredra, jag ska genast se ut en bra batong till M("-du skriver väll inte om mej på din blogg?") jag har utsett henne att gå i första ledet då hon inte slår så hårt utan mera har en dödlig svada, själv kommer jag att fungera som back-up "väck mej om det är något alvarligt!".

Inga kommentarer: