fredag 17 april 2009

Jag - ett arbetslöst svin

Någonting säger mej att jag som arbetslös kommer att ändra min vokabulär gentemot mina arbetande vänner, t.ex när någon gått upp till jobbet i svinottan och berättar för mej att termometern visade minusgraderna tvåsiffrigt - så kommer jag bara kommentera detta med orden "det var friskt!" eller när någon arbetare berättar om hur varmt det var i fabriken, kommer kommentaren antagligen bli "då slapp ni frysa iallafall!" om någon väntat på en sen buss i hällregnet -"den som väntar på något gott!..." precis vad jag själv fått höra! jag kommer också att påminna alla arbetare om att jobba hårt och att sjukskrivning inte är att tänka på om man inte bär gips - det finns faktiskt de som behöver deras skattepengar för att ööööverleva! slutligen som en vänlig gest och till varnagel skall jag berätta för dom om hur hemskt det egentligen är att vara arbetslös, om hur tomt och tyst det är att gå upp klockan tio, om hur många dagstidningar man bara måste plöja igenom till morgon kaffet - för att eventuellt finna en jobbannons nöff! nöff!

Inga kommentarer: