tisdag 28 april 2009

Krossa tobaksindustrin

Den som en gång försökt att sluta röka vet hur svårt det är, det är jävulskt svårt! jag har slutat röka, jag gjorde det i samband med att jag hade förmaksflimmer i hjärtat, det är inte ovanligt att människor har det, men jag tyckte det var otäckt, det gav inte med sej av sej självt utan fick rättas till genom en elkonvertering, att efter detta tända en cigarett igen var otänkbart.

Ett råd jag kan ge er som kämpar med rökavvänjning är att pröva alla hjälpmedel som finns, hitta de som passar dej bäst, gå till en läkare berätta för honom hur svårt du upplever det, han kan nämligen skriva ut recept på rökavvänjningsprodukter t.ex plåster - inte så att du får dem gratis men till ett reducerat pris, om han inte går med på att skriva ut recept - gå till en annan läkare, ge aldrig upp! att sluta röka, eller för den skull snusa, är en stor seger!.

Jag tror inte att tobaksindustrin kommer att överleva särskilt länge, nackdelar med dess produkter är väldokumenterade, den som söker tobakens njutning får helt enkelt se sej om efter andra otium i livet. För varje person som slutar använda tobak, eller för den skull - aldrig tar det där första blosset på skolgården, så är det ett steg tillbaka för tobaksindustrin, det går inte längre att gömma sej och försvara sitt nikotinberoende bakom fraser som "personlig frihet" eller "individens rätt att själv välja" i slutändan är rökarna en jättebelastning för samhället med enorma sjukvårdskostnader. Att någonting som är så farligt ens existerar på tjugohundratalet är en gåta. Totalförbjud tobaken!

Tråkigt PK inlägg! ska försöka låta bli flera sådana.

Inga kommentarer: