torsdag 30 april 2009

Hur vet man om en fjäril är albino?

Jag gick en långpromenad igår, ibland är en promenad inget annat än en massa raska fotsteg, från punkt A, iväg och tillbaka till punkt A igen, men ibland kan det vara en helt otrolig naturupplevelse av närmast religiös karaktär särskilt så här på våren, man kan känna dofter man inte känt sedan man var barn, man känner solen värma gott på ryggen samtidigt som man ser hur naturen bokstavligen exploderat i en kaskad av skirt gröna blad, där jag brukar gå är det inte ovanligt att man ser rådjur, det är en liten grupp om cirka tre individer, men jag såg ingen idag, däremot såg jag flera fjärilar Apollofjärilar, Citronfjärilar, Blåvingar, jag såg också två helt vita fjärilar - finns det en fjärilsart som är helt vit?

Existerar det bland insekterna individer som är s.k albinos? någon som vet? jag får väll skriva till ett barnprogram vad-det-nu-heter "gissa bajset", subtrahera en fyrtio år av min ålder "Fins dä vita fjäilar?" Den svenska sommaren är fin - men jag undrar om inte våren är ett strå vassare?

Inga kommentarer: