lördag 1 augusti 2009

Sverigedemokrat bygger mosk'e på sin tomt

Sverigedemokraterna har gjort sig känt som Sveriges mest islamkritiska parti. Men nu går sd-ledamoten Jan Hansveden i Landskrona emot partiets linje och ansöker om förhandsbesked om ett moskébygge - på sin tomt.

Jan Hansveden representerar Sverigedemokraterna i Landskronas vuxennämnd och kommunfullmäktige. Han sitter även som ersättare i kommunstyrelsen. Nyligen kontaktades han av utländska intressenter som gav honom ett saftigt erbjudande som han inte tänker tacka nej till. Intressenterna vill nämligen köpa Hansvedens tomt för mellan 800 000 och 850 000 amerikanska dollar. Problemet är bara att köparna ska bygga en moské på platsen.

– Jag har fått en förfrågan om jag vill sälja fastigheten och det rör sig om farligt mycket pengar - någonstans mellan 800 000 och 850 000 dollar. Nu vill jag se hur kommunen ställer sig till ett moskébygge, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Fastigheten ligger i närheten av en kyrka på Drottninggatan 8 i Landskrona. Idag står där äldre hus som inrymmer en flyttfirma. Enligt Jan Hansveden är de utländska köparna “väldigt seriösa”. Men när HD-reportern ställer frågan “Vad är viktigast för dig det politiska idealet eller pengar?”, svarar Hansveden med brysk ton.

– En intressant fråga! Vad är det för dig?

Reportern replikerar “Det beror på hur mycket pengar jag har i plånboken”, och då svarar Hansveden.

– Just det! Jag kan lätt få fyra-fem miljoner kronor för fastigheten, men jag har inte tidigare erbjudits så här mycket pengar. Nu ser jag fram emot att se hur frågan behandlas politiskt. Men först och främst hoppas jag att min ansökan om rivningslov går igenom.

Men beskedet har inte välkomnats av Sverigedemokraternas ledning. Om uppgifterna stämmer kommer Jan Hansveden att uteslutas ur partiet. Det säger partiledare Jimmie Åkesson i ett pressmeddelande.

– Skulle det visa sig att det stämmer att Hansveden av ren girighet är beredd att verka för att äldre svenska byggnader ska rivas för att ge plats åt en fullskalig moské, så är han inte länge välkommen i vårt parti, varken som företrädare eller medlem.

Inga kommentarer: