tisdag 4 augusti 2009

Olja och sjöfart.

Olycksfartyget Full Citys kapten har anhållits misstänkt för grov oaktsamhet, meddelar den norska polisen. Fartyget, som gick på grund utanför Langesund i Norge i förra veckan, har orsakat ett omfattande oljeutsläpp i området. 1.100 ton olja ska ha funnits ombord och cirka 100 ton har hittills tagits upp. Den svenska västkusten kommer troligen inte att drabbas. Väderprognosen för det närmaste dygnet säger att vindar och strömmar ska fortsätta att föra olja mot Norge. Sverige har skickat tre fartyg till oljesaneringen.(SVT Text)

Oljeelände! Fossila bränslen som energikälla i bostadshus håller på att försvinna helt men det här är ett problem vi säkert kommer att få leva med - för vad ska man göra åt det? dubbelbottnade skrov kanske inte räcker till - på oljetankers kanske vi borde införa ytteligare förstärkta skrov. Införa alkoholkontroller i hamnar har varit på tal tidigare, leda, tristess, monotona pass - det kan vara lätta att somna även utan alkohol. Kanske kan man satsa på att komma igång snabbare med sanering av olycksplatser för att begränsa förorening? olja har ju olika densitet - det kanske är att föredra att oljetankers endast får frakta en olja av tjockare typ som är mera lätthanterlig vid sanering och som sjunker till botten istället för att dra in åt land, ett är säkert - säkerhetsarbetet med oljetankers måste ta fart.

Inga kommentarer: