lördag 31 oktober 2009

Promenix

Jag fortsätter ta med mig kameran på mina promenixer, idag gick turen ut till Tengene, jag har funnit ett litet aber med kameran, knappen man trycker på för att visa korten man tagit är väldigt, väldigt lätt att ofrivilligt komma åt då man lägger ner kameran i fickan eller i fodralet - med resultatet att den käkar batterier, men det är ju bara att tänka på det och ta det försiktigt så är det inga problem!

Känner mej som en riktig Lennart Nilsson när jag tar gyn bilder på svampar, barr, bär, gräs och massa skit. Om jag känner mej själv rätt så lär det inte dröja länge innan jag vill kunna ta bilder på svampens sporer eller frostens anatomi och börjar drömma om en ännu bättre kamera. Får väll kontakta Lennart Nilsson han kanske har gamla begagnade kameror till salu? (Wikipedia) Lennart Nilsson, född 24 augusti 1922 i Strängnäs, är en svensk fotograf som är världsberömd och mest känd för sin banbrytande titthålsfotografi inom medicin. Hans mest kända alster är filmen och boken Sagan om livet och boken Ett barn blir till. Nilsson har under sin bana varit reportagefotograf och fotojournalist för bland annat bildtidskrifterna Se och Life.

Nilsson var den första som lyckades att fotografera ett levande foster inuti livmodern. Han har sedan fortsatt att tänja gränserna för vad som är möjligt inom medicinsk fotografi. Likväl som för sin mikrofotografi är Lennart Nilsson känd för sin makrofotografi av rymden. Lennart Nilsson har prisbelönats ett stort antal gånger, bland annat med hedersdoktorat, och tilldelades professors namn 2009 med motiveringen: "För att han synliggjort det osynliga och med vetenskaplig precision dokumenterat människans inre". Han är ännu aktiv (2009).

Inga kommentarer: