söndag 19 december 2010

Skottat snö

Aldrig tidigare har jag skottat så mycket snö! och då är vi bara i mitten av december, jag är iallafall tacksam för att det är minusgrader så vi slipper blötsnö, blötsnö har jag och min rygg bara dåliga erfarenheter av, nej, den här fina lätta snön som faller nu är inga större problem, att skotta den från punkt A till punkt B går lätt och fint, enda problemet är väl att motivationen tryter och att gamla muskelskador gör sig påminda ute i kylan, och enda sättet att hålla dem i schack är att inte stå still och att inte vila - m.a.o omöjligt!
Något större logistikproblem är alltså inte snöskottningen, snarare ett lageroptimeringsproblem, idag kom jag t.ex på mig själv med att stå och platta till snön där jag hade skottat upp den, skulle inte barnen kunna leka i snöhögarna så att de plattas samman och sjunker ihop, fast vad skulle de leka då? de är ju inga idioter.
Annat var det när jag var liten, jag och mina kompisar var som grävlingar i snöhögarna, frös gjorde vi aldrig fast att vi var ute i kylan i timmar, sjöblöta, när vi kom in i värmen såg vi ut som skära grisar, fast det är klart det fanns heller ingenting som konkurerade med snön om vår uppmärksamhet, man fick använda sin fantasi mer när jag var liten, hitta på någonting själv, mina barn trycker på en knapp, kanske två - och sedan finns hela konceptet där, bara för dem att titta och sluta tänka så är de sysselsatta i timmar.
Idag ska jag åka och köpa julklappar, har inte köpt en endaste en hittils, jag är riktigt dålig på att köpa julklappar får alltid flänga ut i panik 23 december, men i år ska det bli ändring på det, är det tänkt, vi köper överhuvudtaget inte många julklappar det blir till barnen och till deras kusiner, köpmännen står inte direkt och jublar när jag kommer.

Inga kommentarer: