fredag 22 maj 2009

Intelligenstestet i regeringen

Okey! det här är en gammal historia, det är förra regeringen, med Göran Persson som statsminister som det handlar om, men jag tyckte att den var så bra att jag tog med den i alla fall.


Göran Persson reser till Washington för ett möte med George Bush.Efter att de har ätit middag säger Bush:"Well Goran, I don't know what you think of the members of your cabinet, but mine are all bright and brilliant." "How do you know?" frågar Persson. "Oh well, It's simple", säger Bush. " They all have to take special test before they can be a minister, wait a second."
Han vinkar till sig Colin Powell och frågar honom:" Tell me Colin, who is the child of your father and mother who isn't your brother or sister?" "Ah it's simple, Mr President", svararPowell, "It's me!" "Well done, Colin", säger Bush och Persson är mäkta imponerad.
Efter att samtalen avslutats åker vår vän Persson tillbaka tillStockholm igen. På flyget hem sitter han och tänker på intelligensnivån bland de svenska ministrarna i regeringen.

Väl hemkommen ringer han till Björn Rosengren och ber honom komma in på Perssons kontorsrum.
Rosengren gör som han som bestämmer och infinner sig på kontoret omgående. "Björn", säger Persson med en lurig ton på rösten."Säg mig; vem är barn till din mor och din far, men inte din bror och inte din syster?
" Rosengren tänker, tänker och tänker men kan inte komma på svaret."Kan jag få ytterligare lite betänketid?", Säger Rosengren. "Du får 24timmar", säger Persson. Rosengren går tillbaka till kontoret och tänker så det knakar. Efter att ha grubblat en stund kallar han in Mona med guldkortet och sin stab.

Han lägger fram problemställningen för dem men ingen kan komma på lösningen. Efter att 20 av de 24 timmarna har gått börjar Rosengren få panik. Ingen har hittills kommit på svaret och sömnlöst grubblande får han en idé. Han ska ställa frågan till Bosse Ringholm, den smartaste i regeringen enligt Rosengren.

Han ringer till finansdepartementet och får tag på Ringholm som sitter och busringer till Riksrevisionsverket. "Bosse, du måste hjälpa mig",säger Rosengren. "Göran har gett mig en sån där nästan olöslig fråga igen och nu tror jag att min ministerpost står på spel". "Hur lyder frågan?", Säger Ringholm och Rosengren ställer den: "Vem är barn till din mor och din far, men inte din syster och inte din bror?"
"Enkelt", svarar Ringholm. "Det är ju jag!" "Ja, självklart", säger Rosengren som nu löper över till Göran Persson och redan i korridoren ropar han"Göran, nu har jag svaret!" "Det är Bosse Ringholm."

Med förnöjsam blick sätter han sig ned i besöksfåtöljen framför Persson. Statsministern tittar med en trött och sorgsen blick på Rosengren."Det var synd det här Björn, men svaret är fel." "Rätt svar ska vara Colin Powell".

Inga kommentarer: