tisdag 12 maj 2009

"konflikten" på Sri Lanka

jag tror den har hållit på sedan 1983, "konflikten" på Sri Lanka, jag har aldrig brytt mej om den, jag har aldrig talat med någon om den, jag har över huvudtaget aldrig hört någon privatperson prata om "konflikten" på Sri Lanka - nu vet jag varför!

Sri Lanka är ett land med 20 miljoner invånare, landet bebos huvudsakligen av singaleser med religionen buddhism. befolkningsminoriteten tamiler bor i huvudsak i landets norra och östra delar och tillhör överlag Hinduismen, det är dessa två grupper som slåss emot varandra, två olika folkslag - med två olika religioner, varför är jag inte förvånad?

Den senaste månaden har striderna trappats upp, regeringssidan har fått ett övertag, och det kommer fler och fler rapporter om övergrepp på civila, rapporter om att 3 200 människor dödats bara sedan i söndags kväll, "the war have turned ugly!" (finns det någon bra svenskt översättning på det där?).

Aftonbladet slår sej ofta på bröstet och utropar sej till vårt lilla lands största tidning, jag har läst Aftonbladet i många år, och jag vet inte om jag missat något - men rapporteringen om det här kriget har de tydligen missat? eller! har dom det? ska sanningen fram så har Sri Lanka konflikten varken legat i varesig tidningens eller läsekretsens intresse, så varför skriva om någonting som ingen bryr sej om? JO! därför att det är tidningens skylldighet att upplysa oss oupplysta människor om vad som pågår på andra sidan jorden, naturligtvis är det inte bara Aftonbladet, även SVT och annan press som sysslar med nyhetsrapportering har en skyldigheter gentemot sin läse/tittar krets.

Jag har på kort tid själv försökt sätta mej in i situationen, den var från början inte alls så infekterad eller komplicerad som man kan tro, grejen är att ingen velat ta tag i problemen på alvar, lama medlingsförsök har gjorts utan resultat. Hade man tagit konflikten på alvar och belyst problemen 1983 så är jag säker på att konflikten inte utvecklats till någonting annat än just en konflikt.

Om vi "leker" lite med tanken att vi i Sverige eller i Europa hade haft en större grupp av hinduer så kanske media gjort sitt jobb bättre, konflikten hade belyst på ett annat sätt, svenska folket hade känt till problemen, med resultatet att både Sri Lankas regering och gerillarörelsen "De Tamilska Tigrarna" åtminstånde inte kunnat eller vågat utföra några övergrepp på civila eftersom man haft världens ögon på sej. Det är lätt att missa någonting när man ger folk det som folk vill ha - nämligen det som folk skall ha - vare sej de vill det eller inte! bakläxa SVT och Aftonbladet.

Inga kommentarer: