onsdag 23 februari 2011

Samtal med Af

Idag ringde min "arbetsförmedlare" vi skulle tidigare i veckan haft ett möte men då fick han förhinder, så nu tog vi det på telefon istället. Min förre arbetsförmedlare gick i pension så denna killen har jag inte tidigare träffat. Vad finns det då att säga?
-har du sökt några jobb?
-ja, jag mailar dem till dig.
-ja, jag vill ju bara veta att du är aktiv med ditt arbetssökande, men det vet jag att du är, jag ser det här, du söker massor av jobb över hela Sverige bla, bla,bla//är det något du funderar över annars?
-nä!(jo ..jag funderar på att gå till systembolaget och köpa sprit!)
-Jag skickar en ny handlingsplan till dig tillsammans med lite info om en jobbmässa, bla, blabla//du funderar inte på att börja studera? (detta frågar de mig alltid, tydligen är jag ett hopplöst fall på arbetsmarknaden)
-njae(här snackar vi lite fram och tillbaka om vissa ideér jag har, none of your business :))
-Förr kunde vi bevilja aktivitetsstöd, men politiska beslut har ändrat vissa kriterier, inget jag kan göra något åt, du kan inte få det.
-vem kan få det då?
-Han rabblar snabbt upp en ramsa, olika grupper i samhället vissa mera utsatta än andra, och så kommer det mitt i ramsan// bla.blabla, ..nyanlända, bla, blabla.
-Fy fan!
-Va?
- ...
end of story.

Efter samtalet sitter jag och funderar lite, arbetslösheten i sverige januari månad år 2011 ligger på 8,2% av arbetskraften 15-74 år (SCB)
jag arbetat inom industrin i 28 år, betalat skatt, massor av skatt,..så blir man en dag arbetslös, men då måste väl staten ha sparat lite av alla de pengar jag betalat i skatt under alla dessa år, så att jag kan "uppgradera mej" så att jag förhoppningsvis åter kan bli något attraktiv på arbetsmarknaden igen, den verkstadstekniken jag läste om för 30 år sedan tillämpas inte på verkstadsgolven längre, jag har ändå tre barn att föda och det är några år kvar till pension ...jajamensan! visst har staten dina skattepengar ...men!!!, dem ska lille Mouhammed ha, för han är på väg nu, han söker lyckan i ditt land, och det tycker staten är spännande för Mouhammed kommer från en annan kultur och mångkultur prioriterar staten så till den grad att han på sin rosenbeströdda väg in i det svenska multikultisamhället får förtur framför svenskarna till både arbete och bostad.

-Förlåt vad sa du?
-Fy fan ...jag sa fyyy faaan!

1 kommentar:

Jonas sa...

Det tragikomiska i din story är ju att många som läser en text likt denna tycker att den är väldigt rasistisk.

Men hoppas verkligen att allt ordnar sig till det bättre för dig!