måndag 18 oktober 2010

Nastase smashar igen!

Ilie Nastase är i blåsväder. Tennislegendaren anklagas för att ha uttalat sig rasistiskt om romer. Nu kan han fällas för sina uttalanden.

”Skicka zigenarna till Harghita” Det är ett av uttalandena som kan fälla den nu 62-årige Nastase. Harghita är ett område i Transylvanien, Rumänien, där många med ungerskt ursprung bor. Nastases förslag syftar till att ”förändra den etniska sammansättningen i regionen.”

Nastase har också sagt att Frankrikes president, Nicolas Zarkozy, ”har rätt angående zigenarna" enligt France24.

"Jag ser att politiker i Rumänien och andra länder fördömer fransmännen och talar om mänskliga rättigheter. Men mig skulle det störa om någon satte upp sitt tält utanför mitt hus, retade mig med tiggeri och skrämmde mina barn" sade Ilie i en intervju med rumänska Pro Sport

Nastase har konsekvent vägrat använda ordet romer och enligt regeringen kan uttalandena vara "diskriminerande eller rasistiska”. Utredningen kan ta upp till tre månader.

Avstängd under karriären

Nastase var redan under tiden som tennisspelare kontroversiell. Han var känd för sitt häftiga humör och blev flera gånger avstängd för dåligt uppförande. Men han var också en underhållare och uppskattad av publiken. Rumänen hade många tuffa holmgångar med Björn Borg.En scen många svenskar minns är när Nastase skulle ta emot en serve från Björn Borg under Stockholm Open och med uppgiven min lånade en bollhov av en bollkalle. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article7919948.ab

Inga kommentarer: