torsdag 15 april 2010

Präst somnade under nödsamtal

När en 44-årig man behövde någon att prata med och ringde en jourhavande präst somnade denne under samtalet.

– Det är för jävla dåligt att en präst somnar under ett samtal. Det här ska inte hända när man ringer och behöver hjälp. Jag mådde dåligt och ville ta livet av mig. Men jag tog jag mig i kragen och ringde och är väldigt besviken på sättet jag blev bemött.
Mannen ringde vid tvåtiden natten till fredag upp 112 som fungerar som en förmedlare för jourhavande präster. Han sa att han mådde dåligt varpå de kopplade honom till prästen. De pratade ett tag men sedan blev det tyst.
– Jag tänkte att han kanske antecknade så jag frågade ”antecknar du?” Jag hörde att han andades tungt och sedan vaknade till. När de hade börjat komma in på hur mannen skulle göra, hade det varit tyst i luren igen i fem minuter innan han återigen undrade om prästen sov.
– Jag fick inget svar, så jag blev skitledsen och lade på.
När 44-åringen gjorde ett nytt försök och ringde 112 igen meddelade han att prästen hade somnat varpå de skulle försöka koppla honom igen.
– Men det var personer före mig i kön och efter att jag hade väntat i tio minuter lade jag på.
– Jag får vända mig till läkare istället. Men det här ska inte hända. Man ringer dit och lägger ens liv i hans händer och så somnar han. (Barometern.se)

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/prast-somnade-under-nodsamtal(1868655).gm

In english: http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/7585123/Helpline-priest-falls-asleep-during-suicide-call-for-help.html

Inga kommentarer: