tisdag 20 april 2010

Hitler 121 år

Idag skulle Adolf Hitler fyllt 121 år, det är naturligtvis ingenting vi firar här, men faktum är att jag tycker att han är ganska intressant, ja kanske inte som person men jag tycker att hela Tysklands 1900-tals historia är intressant, och Hitler har minst sagt satt sin prägel på den - därför är han intressant. Jag har träffat många andra som delar detta intresse, ett fel många gör är att de försöker att läsa hans bok Mein Kampf, det är en otroligt svårläst och ganska innehållslös bok, den handlar om "ras" politisk uppfostran och skapandet av Tyskland till ett andligt hem, från början ville Hitler titulera boken "Fyra och ett halvt års kamp mot lögn, dumhet, och feghet" det var Max Amann partiets kassaförvaltare som kom på den klatschiga titeln Mein Kampf.

Om någon vill läsa om Tredje riket, N.S.D.A.P, och Hitler så finns det nästan hur många böcker som helst, bra och direkt dåliga, jag började en gång läsa Alan Bullocks bok Hitler, med undertiteln en studie i tyranni Bullock är en rabiat Hitler hatare, detta låter han meddela läsaren i var och varannan mening, men det var ju inte för att få veta författarens synpunter som man började läsa boken, därför är hans tegelsten till bok bara skräp.
Min personlige favoritförfattare i ämnet är Konrad Heiden (1901-1966). Född i München med en far som arbetade fackligt och med en mor av judisk härkomst kan man lätt förstå vad författaren tycker om sitt objekt - detta meddelar han oss i sitt förord, sedan inget mer. Författaren sitter inne med helt otroliga kunskaper han skriver på ett lätt och begripligt sätt, böckerna Adolf Hitler - Das Leben eines Diktators skriven 1935, DER FÜHRER - Hitlers väg till makten utgiven 1944, och Tyskland i fara - Novemberpogromen 1938, utgiven 1938, är de böcker jag har av författaren, av dessa rekommenderar jag framförallt boken DER FÜHRER, det är också bara dessa jag hittat översatta till svenska, några nyare utgåvor tror jag inte ha gjorts, så leta i antikvariat.
Idag fyller också Carmen Electra 38 år och även om ingen någonsin skriver en bok om henne så firar vi henne idag! hurra-hurra!

Inga kommentarer: