söndag 25 april 2010

Edelweissen ute i backarna stå...

Igår gick jag en riktig långpromenad i skogen, hade inte alls tänkt att gå så långt från början men det var så gôtt väder och rätt som det var hade jag gått i över två timmar.
Träd, stenar, stubbar och älgbajs känner man ju igen, men blommor är jag helt rudis på, har aldrig haft något egentligt intresse för växter ..så jag får slå upp dem i någon gammal bok för att artbestämma, men hur lätt är det egentligen när bilderna i boken inte överensstämmer med verkligheten? man bläddrar och bläddrar sedan gör man som man brukar - man googlar! Ta blomman här ovanför, jag gissade att det kunde vara en vitsippa - och det var det! jämför med bilden i boken, de skulle lika gärna kunna ha skrivit att det var en edelweiss och jag hade säkert gått på det. Nej ärligt talat, bilden i boken är verkligen kass, en stor grön blaffa i centrum av de vita bladen, sorteras till pappersinsamlingen.

Inga kommentarer: