torsdag 15 april 2010

Boktips

Jag vill tipsa om några böcker jag nyligen läst.

Flykten från Ryssland, Karolinen Rolands flykt 1709-1716.

Författare är Carl Roland själv, eller rättare sagt Carl von Roland som han adlades till efter sin hemkomst från sin fantastiska och äventyrliga flykt från den ryska fångenskapen efter slaget vid Poltava. James Bond och Guillous Carl Hamilton kan slänga sig i väggen, Carl Roland lurar och spöar upp dumma ryssar i parti och minut, när han efter stor möda äntligen kommer ut ur Ryssland går flykten till Sverige via Archangelsk till Italien, Tyskland, Holland, Danmark och åter till Tyskland.

Carl von Rolands handskrivna biografi förvaras i Kungliga Bibliotekets handskriftssamlingar, handskriften har tidigare bearbetats av Samuel E. Bring och utgavs i bokform 1914 under titeln Minnen från fångenskapen i Ryssland och Karl XII:s krig. 1986 utkom en faksimilupplaga i serien Karolinska krigare berättar.

Denna bok är bearbetad av Tommy Jansson, vars bearbetning består i att han gjort om den gamla 1700-tals svenskan till läslig modern svenska. 350 sidor, rikt illustrerad, utgiven på Bäckströms förlag 2004.

Jag tycker... att det är synd att texten är omgjord, jag hade hellre försökt läst den på den gamla 1700-tals svenskan, bokens handling däremot är helt fantastisk, en riktig äventyrsbok, Tommy Jansson har tydligen lagt till en rysk kärlekshistoria som inte finns med i orginalet - så får man inte göra Tommy, stort minus för detta. Mitt betyg på boken 3/5.
Kampen om Sveriges västra kust, Roskildefreden och dess konsekvenser. Författare Bertil Holmström, Warne Förlag.

Bertil Holmström fyller med denna bok en stor lucka i sveriges historia, boken tar bl.a upp slaget vid Strömmesäter 1659, vilket i sista stund räddade Bohuslän kvar i Sverige, och den i dag tämligen bortglömda belägringen av Göteborg i ett förhärdat Västsverige 1676.

Som titeln säger handlar boken om Västsverige, Dalsland, Bohuslän, Uddevalla, Göteborg, Kungälv, Vänersborg, men också om legenden och krigarhjälten Harald Stake (1598-1677) som i ett halvt sekel befann sig på europas slagfält. Harald Stake gjorde sin sista kavalleriattack som 78-åring, han fick lyftas upp på sin häst med svärdet i hand för att leda ett utfall från Bohusfästning. Detta slutade lyckligt och han visade därmed med kraft att andan från trettioåriga kriget levde kvar.

Stakes motståndare vid Bohus hette Gyldenløve och det är under den fortsatta belägringen av fästningen som denne skriver ett brev till den svenske befälhavaren med krav på omedelbar kapitulation. Mäkta förgrymmad griper då Stake till pennan och skickar med ilbud följande dikt som svar:

"Sittjande skitande fick jag ditt brev;

ju mera jag läste, ju mera det drev.

Marken var bar och det fants intet löv.

Därför tog jag ditt brev och tårckad min röv"

Som svar på en begäran om kapitulation torde brevet vara minst sagt originellt; diplomatins språk behärskade inte Stake. Men svarets innebörd var tydligt nog och kunde knappast missförstås. Nu kommer jag inte ihåg om denna nedplitade dikt var med i boken, hur som helst så rekommenderar jag denna lilla bok på 184 sidor, ganska litet format, mitt betyg 4/5.

GÖTEBORG på Karl XII:s tid, Författare Sören Skarback, Tre böckers förlag 1994, 336 rikt illustrerade sidor .

Visst handlar det mycket om staden Göteborg men häng inte upp dej på det! den här boken är mycket intressant för den speglar troligtvis hur det såg ut i de flesta svenska städer på den här tiden, författaren berättar bl.a om hur bryggerinäringen fungerade, om hur det kunde vara att bli präst och vara tvungen att gifta sig med sin företrädares änka eller att alternativt avstå från yrket, om hur det kunde vara att bli sjuk, änka, fattig, om brott och straff, om hur stadens bödel hade det, om olika skrån, , läs om hur Madagaskars alla sjörövare höll på att bli göteborgare - kung Karl XII hade långtgående planer tillsammans med dessa sjörövare, naturligtvis vimmlar det också av göteborgsprofiler i boken som Sahlgren och Lasse i Gatan, eller Lars Gatenhielm som han egentligen hette - kungens sjörövare. Mitt betyg 5/5.

Inga kommentarer: