onsdag 20 juli 2011

Jag är en åsna

"Alla använder Karlsons klister utom jag för jag är en åsna"

Var i mina föräldrars sommarstuga idag, där uppe i en bokhylla låg en gammal tub Karlsons klister i sin orginalförpackning, inköpt på ICA för en krona och femtiofem ören. Jag minns detta klister från när jag var liten för det var det absolut enda klistret som fanns att uppbringa, detta klister som vi klistrat ihop så mycket med jag och min mamma, leksaker, modellflygplan, jag minns också att klistret var totalt värdelöst man kunde lika gärna använt kåda eller tejp eller bara slängt bort det som gått itu.

(wikipedia) Sloganen användes första gången vid en reklamkupp på 1920-talet där man hade försett åsnan Peppo, som man hyrt in från Skansen, med stora skyltar med denna text och såg till att den blev filmad när SF filmade vaktparaden på Norrbro i Stockholm. Åsnan kom sen med i en journalfilm som visades på biograferna och klistret blev snabbt ett populärt lim på marknaden, känt som ett billigt, lättanvänt och snabbtorkande ofärgat universallim för främst enklare limuppgifter inom hushåll, hobby, skolor och kontor.


Sloganen användes i marknadsföringen av klistret i många årtionden, ända in på 1970-talet. Så småningom tog man bort slogantexten genom det otidsenliga betraktelsesättet att ge djur mänskliga egenskaper, vilket annars hade gett produkten dåligt rykte, men behöll bilden av en åsna i produktreklamen genom att åsnan var så intimt förknippad med produkten.


På senare tid har reklamsloganen Alla använder Karlsons klister utom jag, för jag är en åsna återvänt på förpackningen.

5 kommentarer:

Jonas (SEX NOLL TVÅ) sa...

Thanks for sharing, fin nostalgisk text och tuben är verkligen kultig! Jag köpte en kult-bok med en massa grejer, därifrån jag snott kondomreklamen med Körberg och Brunnberg och nån till, men har en del att scanna in och blogga om, men är lite sommarstiltje i bloggvärlden så vi tar det när läsarna kommer tillbaka!

-DES- sa...

Aha! undrade just var hittade allt det där.

Jonas (SEX NOLL TVÅ) sa...

De utländska reklamgrejerna jag lägger upp har jag hittat lite varstans online, men svenska grejer är inte riktigt lika vanliga, sen är det tråkigare att sno andra svenskars grejer...

-DES- sa...

Bra att ha en scanner, det saknar jag.

Jonas (SEX NOLL TVÅ) sa...

Vi har en kombinerad skrivare och scanner som funkar riktigt bra! Kul att scanna in en massa krux, gamla konsertbiljetter osv.