lördag 30 april 2011

Idag ...

Idag har jag varit på Nossebro veteranmarknad, en årlig marknad med tusentals besökare, att vädret var fantastiskt fint gjorde inte saken sämre. Dagens fynd var en bok som min bror hittade och langade över till mig för påseende innan han betalt den - det skulle han inte gjort för nu är den min, att det var hans födelsedag togs ingen som helst hänsyn till, moua-ha-haaaa! boken heter Blixtangreppet i väster och är utgiven 1941, nasaren skulle ha en tjuga för den och det fick han - lätt! Senare var jag i Vara på elvaårskalas för barnens kusin William, å efter det åkte vi till Tun och firade lillebror som fyllde 41. Det är ju valborgsmässoafton och i Tun har man traditionsenligt en stor brasa samt en kör som sjunger vackra vårsånger, jag är uppvuxen i Tun så det är roligt att träffa gamla kompisar och vänner, mycket trevligt. Bilden här ovan är på två Huskys, en renoverad och en med härlig patina, båda från sent trettiotal antar jag.


En försäljare från Götet som alltid är på plats säljer en massa grejer från tredje riket, samt hjälmar, hattar, handgranater, bajonetter - you name it! svindyrt men kul att titta på.
Finaste fordonet på marknaden tyckte jag var den här fint renoverade lättviktaren, en Blixt med Sachsmotor, jag gillar den verkligen alla reglage var små och smuttiga, försäljaren var trevlig och berättade om hojen, han skulle ha futtiga sextusen för den.
Vintern rasat ut bland våra fjällar, drivans blommor smälta ned och dö. Himlen ler i vårens ljusa kvällar, solen kysser liv i skog och sjö.

3 kommentarer:

Jonas sa...

Låter som en riktigt trevlig valborg! Här blev det en spontan grillfest med en mängd grannar, några vi kände och några vi lärde känna! Och i Tynnered verkar det inte ha brunnit heller!

-DES- sa...

Vad härligt med grillfest!

Hmmm har det inte brunnit i Tynnered på Valborg? det är ju då det ska brinna, uppenbart att pyromanerna inte känner till våra traditioner :)

Jonas sa...

Nej, det gör de inte. Det kan man tolka precis som man vill.