onsdag 20 april 2011

Hos Juten

Idag är jag i Danmark tillsammans med min familj, ungarna har ju påsklov så vi ska bada på badhotellet i Fredrikshamn och äta god mat, barnen ser nog mest fram mot spelautomaterna på båten. Danmark våra gamla ärkefienden, är krigen verkligen slut eller finns det en chans att vi kan ordna beef igen? jag tycker att det händer aldeles för lite, vi har blivit ett slött tv tittande folk, ett krig mot den lede dansken skulle vara uppiggande och få fart på hjulen i Svedala.
Forskarna har svårt att av­göra exakt vilka två nationer i världen som har varit i krig med varandra flest gånger, men en god gissning är Danmark och Sverige. De båda länderna har utkämpat elva krig sedan Gustav Vasa konsoliderade den svenska nationalstaten år 1521. Om konflikterna före och efter den samnordiska Kalmarunionen räknas med, hamnar antalet krig sannolikt närmare 30. Varför kommer jag för övrigt alltid att tänka på Ernst Hugo Järegård varje gång jag tänker på Danmark?

Jag tänker INTE klappa någon dansk hund!

Inga kommentarer: