lördag 26 december 2009

Det var det!

Japp! - det var julen det, ungarna är nöjda och det är huvudsaken, det är jag också men fan vad snö det har kommit! har varit ute och skottat och skottat, och skottat ..tung blöt snö, min rygg gillar det inte men nu är det iallafall gjort ..och då säger de på radion att det ska komma ännu mera, undrar om Malin har lust att skotta? jag har inte vågat fråga, hon brukar fuska med det där, gör små högar överallt som jag sedan får skotta undan, lika bra att hon håller sig inne! jag har försökt få med barnen ut för att åka pulka och bob men de ska bara sitta inne och spela tv spel och nintendo - jag kan ju inte gärna gå ut själv med bobben, funderar på att bryta strömmen i huset - men då får man väll ingen mat. Min bästa julklapp var en bok som jag fick av min bror Striderna i Suomussalmi av Hjalmar Siilasvuo, den handlar om striderna runt omkring området Suomussalmi, Hulkonniemi och Kylanmäki i mellersta Finland, här är Finland som smalast och man väntade sig därför att Sovjetunionen skulle anfalla just här för att skära av landet på mitten, mycket riktigt så gjorde ryssen detta, det var också här han led sina största förluster materiellt, boken är tryckt 1940 så språket är något högtravande - men det är bara kul, den ska jag börja läsa ikväll. Jaha! nu har det börjat snöa igen.


Inga kommentarer: