torsdag 10 mars 2011

Oven and Stove - Wrong Lola


Oven & Stove var en svensk pop-trio som existerade 1988-1992. I denna promotionvideo regiserad 1989 av Ulf Malmros (Den bästa sommaren, Smala Sussie, Bröllopsfotografen) visas hur Oven & Stoves radiostyrda robot kör över kända svenska artister som säljer fler skivor än dem.

Gruppen blev inte speciellt känd, men det var fröet till det som senare blev Bob Hund då Thomas Öberg var en av medlemmarna. Mats Wigerdal, senare bland annat manager åt Robert Johnson and Punchdrunks var också medlem. I videon är det Magnus Boman och Mats Wigerdal som står för vokala delen, ingen Thomas Öberg stämma här alltså.

Debutalbumet The Men Who Understood Women från 1991 blev deras enda. Singeln Wrong Lola från 1989 fick viss uppmärksamhet i Sveriges Radio P3, och videon spelades vid enstaka tillfällen i TV. Bilden i mitten här nedan är omslaget till 7" Daddy, Daddy. De medverkade också på The Legacy (1990), en samling sånger av Black Sabbath, med sången Paranoid i en utpräglad synthpopversion. Den största livespelningen gjorde de på Gustaf Adolfs Torg på Vattenfestivalen i Stockholm ca 1991.

2 kommentarer:

Teddy sa...

Äntligen, den här har jag letat efter länge. Men jag hade ingen aning om vem det var eller vilken låt. Jag kom bara ihåg att Mauro och Orup blev påkörda. Tack för den -DES-

-DES- sa...

Jag har också letat efter den länge Jag visste att det var Owen and Stowe men det ska tydligen stavas med ett & något annat gick inte You Tubes sökmotor med på, sedan visste jag att den hette något med Lola men inte att den hette Wrong Lola, så den var svår funnen!

Det är en riktigt skön låt.