lördag 26 mars 2011

Arbetsgivarna använder koder

I ett samtal med min handläggare på arbetsförmedlingen i maj 2010 avslöjar denne en intressant sak för mig, situationen är den att jag befinner mig på AF, vi har precis upprättat en ny handlingsplan för mitt jobbsökande och jag har berättat för honom att jag har blivit kallad till en anställningsintervju, vi snackar om vilka papper man ska ta med på intervjun då han säger: -betyget från din förra arbetsgivare tar du med ..men inte om du fått betyget "anmärkningsfritt" i uppförande - för det är en kod. Jag: -vad är det för en kod då? Han: -det är en kod som säger till den som du är på anställningsintervju hos att "det här är en kille som du ska se upp med" Jag: -att man stulit av sin förra arbetsgivare då? eller att man har hög frånvaro? eller vad? Han: -nej! bara att det här är en person som du kanske ska tänka två gånger på om du ska anställa eller ej.
När jag kommer hem så är mitt betyg från Saab naturligtvis det första som jag kollar, och där står det att mitt uppförande är "anmärkningsfritt" och betyget på min arbetskunnighet är "godkänd"

Jag började på Saab den 25 mars 1986, jag var 20 år då, efter närmare 24 år på Saab i Trollhättan så får jag sparken, eller uppsägning p.g.a arbetsbrist som det heter, jag är inte alls bitter över min avslutade anställning, jag hade flera gånger sökt andra jobb utanför Saab och såg på min uppsägning som en chans att få syssla med någonting annat i mitt liv. Betyget från Saab är en kniv i ryggen på mig och ingenting som jag förtjänade.

Jag ringde och försökte prata med facket på Saab (Metall, som jag betalat medlemsavgift till i 27 år) pratade i telefon med Carsten som sa: -det är försent att ändra på det nu, detta skulle du framfört när du fått betyget, det går inte att komma ett år senare och vilja ändra på det, förresten har din förre förman Magnus. Ö. slutat på Saab.

Hur skulle jag veta det? att jag fått ett betyg som sa att "mig ska ni se upp med"? det var ju inte precis så att det stod en betygsskala på betyget utan det är ju först nu som det gått upp för mig att detta var det sämsta betyg man kunnat få. Varför jag fått detta skitbetyg vet jag inte, jag har inte stulit från Saab och när jag slutade fick jag ut närmare 100.000 kr för semestrar som jag sparat och för övertidsersättning som jag inte tagit ut.

Varför jag fått detta betyg vet jag inte. Jag fick jobbet som jag sökte, men tackade senare nej till det p.g.a anställningsformen och flygresor till Norge med månadslång vistelse. Vid intervjun frågade de heller aldrig efter att få se mitt betyg från Saab.

Denna artikel har jag skrivit bara för att andra ska veta att arbetsgivarna använder sig av koder i anställdas avgångsbetyg, och om någon av någon outgrundlig anledning fått betyget "anmärkningsfritt" var medveten om att detta är någonting som allvarligt försvårar dina chanser att få ett nytt arbete i framtiden, se till att överklaga detta betyg omgående.

1 kommentar:

Jonas sa...

Usch vad dåligt! Tack för det varnande inlägget! Men varför ska de se upp för dig?