söndag 1 november 2009

November

November är årets elfte månad i den gregorianska kalendern och har 30 dagar. Namnet kommer från latinet och betyder den nionde månaden (År 152 f.Kr. flyttade de gamla romarna nyåret två månader bakåt. Innan dess var alltså november den nionde månaden) . November kallades förr i Sverige för vintermånad, och i Danmark slagtemåned. I november börjar vintern mer eller mindre på Norra halvklotet. (Wikipedia)

Den 17 november 1995 drabbades de södra delarna av Sverige av en stor snöstorm - minns ni den? själv jobbade jag på Saab i Trollhättan, jag tror vi jobbade sent skift den 16 november, hemma byggde vi om och renoverade badrummet så jag duschade på jobbet och när jag kom ut ur fabriken vid tolvtiden hade eländet satt igång, jag skyndade mig till bilen får det blåste och var kallt som f-n, när jag låst upp bildörren och skulle hoppa in flög bilnyckeln ur handen på mig, först letade jag i snön utanför bilen - ingen nyckel! sedan kröp jag omkring i bilen en kvart med en tändare i handen (jag rökade på den tiden) och letade ..och letade - men ingen nyckel, till slut fick jag gå till vakten i huvudporten och låna en stor ficklampa ..efter långt letande fann jag tillslut nyckeln den hade kilat sig fast mellan passagerarstolen och mittkonsolen, jag minns att jag pressade ner handen av all min kraft för att få tag i den och jag hade skrapmärken på handen långt efteråt, så går det när man har bråttom och bara längtar hem, det är väll den berömda Murphys lag - lagen om alltings jävlighet som träder i kraft vid just sådana tillfällen. Eftersom vi jobbade sent skift så hade vi ändå lite tur i oturen, morgonen den 17 november slapp vi gå upp i svinottan för att försöka ta oss till jobbet, allting stod still i snökaoset den morgonen, tror det dröjde fram till 12- 13 tiden som de viktigaste vägarna var plogade, då var det ganska skönt att dra täcket över huvudet och somna om!

Inga kommentarer: