fredag 15 januari 2010

Nordkorea

Nordkorea har accepterat ett erbjudande från Sydkorea att ta emot 10 000 ton mathjälp i form av majs, ännu ett tecken på att Pyongyang försöker förbättra relationerna med Seoul efter flera månaders ökad fientlighet på Koreanska halvön. Sydkorea erbjöd matlasten redan i oktober förra året, men svaret kom först nu. Det är Sydkoreans första leverans av mathjälp till Nordkorea på två år. Nord reagerade ilsket när Sydkoreas nya konservativa regering tog makten i början av 2008 ställde kärnvapennedrustning som krav för fortsatt bistånd. (Seoul TT-AFP)

Jag har inte skrivit någonting om Nordkorea tidigare , jag har tyckt, och tycker fortfarande att Nordkorea är ett hopplöst fall, Nordkoreas folkmängd är över 24 miljoner invånare vad är 10 000 ton majs för slags hjälp egentligen? Jag har tittat på dokumentärer från Nordkorea, hur indoktrinerat folket är, hur de sitter och tittar på tv och det enda som visas är militärparader och hyllningar till sin ledare, skolbarn som lär sig att Adolf Hitler var en god människa för att han slogs mot amerikaner.
Jag ser ingen lösning på problemen, det enda positiva är att de kan tänka sig ta emot hjälp utifrån, och kanske förstå att omvärlden inte är så fientligt sinnad som de tror, anledningen till att jag skriver om Nordkorea är det i dagarna jordskreds drabbade Haiti och hela världens vilja att hjälpa offren där, offren i Nordkorea är det ingen som hör, ingen som ser och ingen som bryr sig om, men behovet är enormt.
Satellitkamerorna ser knappt Nordkorea, landet är så fattigt att elektricitet är en bristvara.

Inga kommentarer: