tisdag 9 juni 2009

Kalle Anka 75 år


I dag, Tisdagen den 9 juni är det 75 år sedan en av vår tids största stjärnor gjorde biodebut i kortfilmen "Den kloka hönan".

För mej är han som en gammal kompis, vi köpte Kalle långt innan jag ens lärt mej att läsa, mamma läste, och när man sedan lärde sej att läsa ja då läste man gärna om tidningarna, alla kompisar läste också Kalle Anka - ja jag tror att alla barn läste kalle på den tiden, tidningen kostade inte mycket och hade nog heller inte så mycket konkurens i tidningsstället. Mina egna barn tror jag inte ens vet vem Kalle Anka är en gång! förutom det de sett på julafton. Mina barn läser inte serietidningar - de tittar på TV och stjärnorna heter Svampbob Fyrkant, Wings och Bratz, även jag gillar Svampbob, hans äventyr är bra tecknade och det är otroligt mycket humor, jämför man Svampbob med Kalle Anka så har tyvärr inte gamle Kalle en chans, hans äventyr var mera av den sorten att det slutade med att Kalle blev helt bortgjord, eller lurad - handen på hjärtat så skrattade man sällan åt kalle man tyckte nog mera lite synd om honom. De moderna, nygjorda filmerna med Kalle tycker jag enbart är dåliga, främst är det att de är så uselt tecknade som stör mej, annat var det på 50 -60 talet, de gamla filmena är kanon, jag har några på datorn får väll visa dem för ungarna i morgon och fira gamle Kalle på det viset. Det moderna Disney bolaget tonar ner firandet och faktumet att Kalle Anka fyller 75år - de gillar tydligen inte att han åldras, ganska osmart! jag tycker att han skall firas rejält!

Inga kommentarer: