torsdag 1 mars 2012

Yrkeskompetensbevis

Igår gjorde jag YKB -provet (yrkeskompetensbevis), av 60 frågor fick jag 57 rätt, man skulle minst ha 48 rätt, så jag är nöjd, det har varit ett jäkla tragglande med ..allt! lagar och regler, hälsa och kost, last och lastsäkring, kör och vilotider, ADR (farligt gods), miljö, alkohol, transport administration, lastning och lossning, ergonomi, Tull ..ja allt som en chaufför kan tänkas komma i kontakt med inom sitt yrke, det har varit en mycket intressant och lärorik kurs, i vår grupp tror jag att ca 90% klarade provet på första skrivningen och detta tack vare vår lärarinna Anita som varit jättebra och engagerande och som faktiskt är sveriges bästa YKB lärare (hennes elever har procentuellt bäst resultat på YKB provet) ..sååå 140 timmar ist zu ende!
Att jag har en YKB -utbildning innebär att jag nu får arbeta med lastbil, jag kan alltså börja söka jobb.
Nu finns det ju tusentals yrkesförare som kört yrkesmässigt i hela sina liv och som inte har någon YKB utbildning, det gör de genom hävdvunnen rätt, de behöver inte göra någon grundutbildning men måste före 10 september 2015 (buss) och 10 september 2016 (lastbil) genomgå en kurs på 35 timmar.
Kompetensbeviset är giltigt i fem år, så senast år 2017 måste jag gå en fortbildning.

Inga kommentarer: