onsdag 12 januari 2011

Är snus farligt?

På samtliga sjukhus och vårdcentaler i Jönköpings län får de anställda snart inte längre snusa i patienters närhet. "Om vi pratar om hur farligt snuset är, kan personalen inte själva använda det i kontakt med patienterna" säger Marianne Tollin chef på Folkhälsoavdelningen i en intervju med Jönköpings-Posten. Tollin säger också att "Det är en trovärdighetsfråga" och förklarar för tidningen att de nya reglerna införs både för snusarnas egen skull och för personalens roll som förebild. För några år sedan infördes rökförbud, vilket innebär att vårdpersonal inte får röka på arbetstid. De måste både stämpla ut och byta om ifall de vill ut och röka.
Så nu får också den snusande vårdpersonalen stramare regler att hålla sig till.

När jag slutade röka gick jag upp till läkarmottagningen på Saab där jag jobbade, jag ville ha nikotinplåster utskrivna på recept för att slippa betala fullt pris för dem, det fick jag, läkaren var en jättetrevlig kille och det var inga problem alls. Jag berättade att jag börjat snusa för att underlätta abstinensen, det tyckte han var jättebra! han snusade själv och sa att snus var helt ofarligt.

Är snus farligt? de flesta har väl någon gång stött på någon typ av skrämmselpropaganda t.ex när ni gick i skolan, bilder på människor som tappat alla tänderna, och någon bild på någon stackare som fått canser i läppen. Att man får canser av snus måste vara ganska ovanligt det är iallafall sällan man hört talas om någon som fått det och tappar tänderna gör man om man inte sköter sin munhygien.
.
När jag slutade snusa, ett år efter jag slutat att röka hade jag inga som helst problem med att göra det, det var bara att lägga av. Vid en läkarkontroll berättade jag för en läkare att jag helt slutat med mina tobaksvanor, vi snackade lite om tobak och han berättade att om snus visste man egentligen inte så mycket om, att rökning var farligt det visste man sedan länge, följdsjukdommar som rökare fick runt om i hela världen gick liksom inte att blunda för, därför hade man forskat mycket på det området. Snusning däremot hade det inte forskats på överhuvudtaget, dels för att snusare inte blev särskillt sjuka och dels för att det inte är någon världslig företeelse det är främst i sverige som det snusas. Jag hade haft lite problem med hjärtat två år tidigare, då det också upptäcktes att jag hade ett väldigt högt blodtryck vilket jag medicineras emot, för personer med högt blodtryck och hjärtproblem kan snus vara farligt eftersom snus i jämnförelse med cigaretter ger en mycket snabbare effekt, nikotinet sätter full fart på pumpen, det är som en kickstart där choken hängt sig och den kalla motorn går på fullvarv - ganska skönt, men livsfarligt, men då är det som sagt inte snuset som är den primära orsaken. Ibland har jag tagit mig en pris när jag festat, men jag har slutat med det nu, inga mer "nära livet" upplevelser för min del.
.
Med handen på hjärtat kan jag säga att det är gôôôr gôtt att både röka och snusa och ingen önskar väl högre än jag att det också skulle vara helt ofarligt, alla tobakister vet hur bra det känns när man någon gång pulat med någonting och stött på ett problem - då tar man sig en cigg, eller lägger in en prilla och sätter sig sedan ner och funderar lite och strax är problemet löst!
Grått=Rökare, Rött=Snusare, Blått=Relaterad dödlighet. *EU 25 avser EU:s 25 medlemsländer före utvidgningen den 1 januari 2007. Diagrammet är hämtat från Swedish Match.

I en artikel som jag hittade i DN under rubriken EU slår fast att snus är farligt författad av Emma Härdmark, säger Anders Ahlbom, professor i epidemiologi vid Karolinska institutet "Det finns inget vetenskapligt stöd för att snuset skulle minska hälsoriskerna över huvud taget" vilket jag tolkar som att man inte kan marknadsföra snus som ett hälsoprodukt (typ Vita Pro ;)) men det är det väl ingen som gör heller? Ahlbom säger vidare "Att snus ökar cancerrisken råder det inget tvivel om, inte heller att det är mindre farligt än rökning, men allting är bättre än rökning" Det är intressant att en professor på Karolinska institutet säger så för det är just det påståendet som det saknas belägg för, det finns helt enkelt inga referenser, inga medicinska belägg som säger att snus är farligt.

I dag är Sverige det enda EU-land där snusförsäljning är tillåtet, och i och med resultatet av den nya EU-rapporten kommer det att så förbli. En av huvudförfattarna till den nya EU-rapporten är just Anders Ahlbom.

Inga kommentarer: