tisdag 24 maj 2011

Ett gott öl: Bellman 6,0

Jag gillar verkligen ett gott öl och jag borde skriva mer om öl och rekommendera de jag tycker om, men samtidigt är jag lite försiktig och vill inte rekommendera ett öl som jag sedan ledsnar på, Bellman 6,0 bryggt av Carlsberg Sweden är ett sånt öl som jag verkligen kan rekommendera, ett ljust lageröl som jag druckit och gillat i många år, detta öl passar bäst till kryddiga grillade kotletter, grillspett eller till revbenspjäll t.ex, Systembolaget.se rekommenderar det till husmanskost exempelvis fläsklägg med rotmos, på samma site kan man läsa att ölet har en humlearomatisk doft med ton av honung och smörkola och har en fruktig smak med viss sötma och medelstor beska med en ton av humle och torkad frukt, själv tycker jag att ölet har en redig beska och det är också den som är den stora behållningen.

På Carlsberg Sveriges hemsida kan man läsa att "
Bellman är ett kraftfullt öl som garanterat skapar gemenskap och god stämning i alla sammanhang där det serveras, på samma sätt som Bellmans epistlar har slagit an tonen i festliga sammanhang i mer än 200 år" De beskriver vidare sitt öl "Bellman bryggs på pilsnermalt och har stor beska och fyllig maltkaraktär. Det är ett extra starkt öl på 6,0 procent och skulle på Bellmans 1700-tal ha kallats "dubbelt öl", en beteckning vi känner igen från Fredmans epistel no 24"

Låt dig inte skrämmas av ölets relativt höga alkoholhalt för den har ingen negativ inverkan på smaken (som öl med en högre alkoholhalt ibland har) nej, med en kall Bellman vid grillen i sommar så kommer du att må som en liten prinskorv.

1 kommentar:

Jonas sa...

Den är god! Jag har i och för sig bara köpt en sådan burk vid ett tillfälle, men nu påminde du mig så jag ska investera i fler burkar framöver. Annars kan man göra som forne Europegitarristen Kee Marcello gjorde på systemet på Frölunda Torg för ett tag sedan, köpa 16 burkar Pripps Blå och ta dem i kartongen.