Schienenzeppelinaren kom upp i mycket höga hastigheter, som högst uppmätt 230 km/h vilket var ett världsrekord inom järnvägen ända fram till 1954. Nackdelarna med konstruktionen i form av begränsningar i möjlighet att koppla på vagnar, dålig förmåga att hantera motlut och faran med fritt roterande propellrar bland resenärerna på järnvägsstationer gjorde dock att konstruktionen hade svårt att hävda sig.
torsdag 24 mars 2011
Schienenzeppelin
Schienenzeppelin (på svenska ungefär järnvägszeppelinare) var en experimentell rälsbuss som konstruktionsmässigt påminner om ett luftskepp. Den utvecklades av flygingenjören Franz Kruckenberg 1929. Den framdrevs av en propeller i aktern, och tillverkades bara i ett prototypexemplar. 1934 såldes det enda exemplaret till Deutsche Reichsbahn. 1939 skrotades prototypen och materialet användes i Tysklands rustningsindustri.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar