söndag 29 mars 2009

Lillprins Bus

Carl-Philip Bernadotte som läst två år på designskola har nu designat en serie silverbestick, serien heter CPB 2091 och det är Gense i Eskilstuna som kommer att tillverka besticken, och de säljs under varumärket Mema/GAB, det är företagets första nya bestickserie på trettio år. "Det har varit en fantastisk utmaning och jag är verkligen stolt över resultatet" säger prinsen, som fått i uppdrag att tänka "nytt och samtida" vid framtagandet av den nya besticksmodellen.
Prinsen berättade att gaffeln varit den svåraste delen i besticksserien eftersom "-den liknar ingenting annat" som formgivaren uttryckte det.

Visst är han fantastisk! denne lillprins bus, tävlar i Porsche Carrera Cup, är designer. och utbildar sej till bonde ...eh! förlåt agronom heter det ju!. Janne "Flash" Nilsson som är prinsens mentor på tävlingsbanan avslöjar att "det viktigaste för en debutant är ett erfaret team som kan ställa in bilen rätt och sköter det praktiska runt omkring" -fantastiskt! då är det bara att sätta sej i bilen och gasa.

Expressen frågar prinsen hur framtiden ser ut - ska det bli en racingprins eller en designprins? - Det blir lite av vardera. Jag tycker att det är kul att göra olika saker.Fortsatt plugg? - Det blir det nog, men just nu praktiserar jag på Stenhammars slott där vi har kor. Där jag försöker lära mig att sköta kor. Vaddå, att mocka eller? - Nej, det har vi en maskin som gör. Jag tar in djur och kör traktorer och allt möjligt som hör till. Det är väldigt intressant.

Vad skönt och praktiskt att ha en maskin som sköter den smutsiga och tråkiga biten när man "försöker lära sig ha hand om kor".

Dagens största grattis vill jag ge till företaget Gense eller rättare sagt till Mema där jag själv jobbat då företaget låg i Lidköping, jag kommer fortfarande ihåg namnen på de gamla besticken Olga, Haga, Gammal Fransk och Gammal Svensk, samma bestick med samma namn sedan Hedenhös! Prinsens designade matverktyg kommer förhoppningsvis att ge ett uppsving i försäljningen.

Kan han inte designa en Saab? ...eller få en räkmacka uppkallad efter sej?.

2 kommentarer:

Anonym sa...

test!

Anonym sa...

test2