torsdag 27 augusti 2009

Falsk säkerhet i trafiken

Att köra lugnt förbi en skola kan verka självklart. Men bara hälften av trafikanterna följer hastighetsgränsen i tätort. Sämst respekteras 30-gränsen. På måndag gäller skärpning, då börjar polisens hastighetsvecka på kommunernas gator och vägar. Trettio människoliv om året kan räddas om fler följde hastighetsgränserna i tätort enligt beräkningar som Vägverket gjort.

Hastighetsmätningar som Vägverket genomförde 2003 på vägar i tätort, visade att bara hälften av trafikanterna följde hastighetsgränserna. På vägar med högsta tillåten hastighet 70 km/tim är regelefterlevnaden närmast dubbelt så hög jämför med vägar med hastighetsgränsen 50 km/tim. De flesta hastighetsöverträdelserna sker dock på sträckor med hastighetsgränsen 30 km/tim.(Aftonbladet)


Det finns en kärlek till detta att reglera hastigheten, en överdriven sådan! Precis som ovanstående stycke börjar "Att köra lugnt förbi en skola kan verka självklart" så är det! I Grästorp där jag bor har jag lagt märke till att hastighetsregleringarna till de lägre hastigheterna 30-40 km/h på flera platser är totalt felplacerade(Södergatan) antar att det är därför de ofta inte efterlevs, medan det på Lunnevigatan precis utanför Lunneviskolan skulle behövts fartgupp - här har jag flera gånger sett bilister (ungdomar) komma körande i vansinnigt höga hastigheter(ja jag vet - det är en kort vägsträcka, men med en snabb bil och en tung blyfot...).

Lagen som kom för några år sedan - att fotgängare skall ha företräde vid övergångställe, är en riktig jävla skitlag! personligen kör jag alltid lugnt och försiktigt vid övergångsställen - det har jag alltid gjort! men i och med den nya lagen spelar det ingen roll hur lugnt man kör, flera gånger har jag varit med om att fotgängare som gått på trottoaren har "slängt" sig ut på övergångställen rakt ut i trafiken! - den lagen är totalt livsfarlig och bör skrotas.

Inga kommentarer: