torsdag 30 april 2009

Skolgymnastik

jag minns mina idrottslektioner i skolan som tråkiga, i låg/mellanstadiet kan man generellt säga att vi på sommarhalvåret spelade brännboll, fotboll och landhockey (så kallade vi det! hockeyklubbor, en boll och små mål) en del friidrott var det också - men friidrotten bestod i att springa fortast (på olika distanser) och i att hoppa högst och längst, inget annat! på vinterhalvåret var det inomhussporter som gällde, basket, hela havet stormar, inte mycket annat! i högstadiet gick vi på en annan ort då spelade vi handboll istället för basket, möjligtvis någon gång volleyboll, brännboll spelade vi inte alls, på vinterhalvåret tillkom där simning och skridskor. inriktningen var helt och hållet elitistisk, allt gick ut på att i varje sport och i varje gren utse de bästa, att vinna är helt tydligt allt. i högstadiet hade vi ofta s.k friluftsdagar, dessa dagar skulle "de bästa" koras - övriga deltagare till att känna sej dåliga.

Idrott kan vara så mycket mera! om jag var gymnastiklärare så skulle jag i första hand se till att inspirera mina elever, jag skulle presentera så många olika sporter och idrotter jag kunde, ringa runt till t.ex bågskytteklubben och se till att en kunnig bågskytt visade och berättade om sin sport, se till att alla fick pröva på att skjuta iväg pilar med båge, jag skulle ta kontakt med friidrottsklubbar och samma sak där, boka tid för demonstration av t.ex spjut och slägga, ruggbyklubben, bandyklubben, tennisklubben, judo, squash, boxning, brottning, vattenpolo, dykning, pistolskytte, bordtennis, slalom, innebandy, curling, badminton, karate, det finns hur många sporter som helst att presentera för elever, själv har jag utav de idrotter och sporter jag nu räknat upp endast spelat innebandy, tennis, och bordtennis de gånger vi spelade tennis slutade det ofta i diskussioner om regler, reglerna fick vi genom TV och Björn Borg, hade inte han funnits hade vi garanterat inte ens spelat tennis! bordtennis och innebandy spelade vi på fritidsgården.

Mig veterligt har det inte hänt ett endaste skvatt på säkert hundra år inom skolgymnastiken, det är hög tid att börja inspirera eleverna, en idrottslektion skall inte behöva kännas som en strafflektion, där man dansar efter någon diktators pipa, det är helt tydligt att en reform innom skolgymnastiken måste till, ta fram det inspirerande, det roliga - men framför allt till att ta bort det elitistiska tänkandet.

För inte så länge sedan debatterades det friskt om skolgymnastik, larmrapporter sa att barnen blir tjocka och botemedlet skulle då vara mera skolidrott, det här är rent bullshit! skolgymnastik i sin nuvarande form inspirerar inte elever att röra på sej, man måste angripa problemet från ett annat håll! TV och och dåliga kostvanor är en faktor, en annan - den största - är att föräldrar inte tar sej tid att vara med sina barn, därav TV tittandet, därav de dåliga kostvanorna, om ett barn har svårt att läsa så skylls det på skolan - likadant med tjocka barn "har ni ingen idrott i skolan?" som jag ser det så är det karriärsugna och självupptagna föräldrarna som är problemet. Varför skaffade ni er barn om ni inte vill ta er tid och vara med dom?

Inga kommentarer: