onsdag 25 januari 2012

Uppkörning C prov

I går klarade jag uppkörningen, det var längesedan jag kände en sådan nervositet, det är så mycket att hålla reda på, ...så här går det till: provet inleds med säkerhetskontroller både utvändigt och invändigt, man kontrollerar lampor, däck, underkörningsskydd, lastsäkring och lastband mm, invändigt kontrollerar man bromssystemets täthet, detta går till så att man öppnar dörren eller kör ner rutan, stänger av allting som ger ljud ifrån sig trycker ner fotbromsen hårt, släpper parkeringsbromsen och lyssnar efter pysljud i en halv minut (ska egentligen vara tre minuter, men eftersom det aldrig är läck så nöjer man sig med trettio sekunder) samtidigt sätter man i sitt förarkort i färdskrivaren, därefter tömmer man bromssystemet på luft ner till ca 3 bar (ligger normalt på 8-12) detta för att kontrollera lågtrycksindikatorn, en varningslampa tänds och en summer hörs, samtidigt kontrollerar man att parkeringsbromsens spärrventil fungerar (man lossar parkeringsbromsen), och då får man inte glömma att dra den igen strax därefter! för sedan startar man bilen, lägger varven på ca 1 100 så att lufttankarna snabbt fylls, summern tystnar, vid 6 bar trycker man in spärrventilen (lossar parkeringsbromsen), kollar bälte, tuta, vindrutespolare, kollar att speglarna är rätt inställda, finjusterar stolen samtidigt som man febrilt funderar på vad fan man glömt!!! (jag kunde inte komma på någonting, vilket gjorde mig ..om möjligt ännu mer nervös) sedan lägger man i en lämplig växel, 3an låg t ex, rullar sakta framåt, drar handbromsen, rullar på igen kontrollerar styrservot fullt ut höger - vänster, ställer bilen snyggt och tvärnitar med fotbromsen, stänger av motorn, säger till kontrollanten (som i det här fallet var en snygg och jättetrevlig flicka från Halmstad) att man är färdig med kontrollerna.

Då börjar frågestunden, man ska kunna redogöra funktionsbeskrivning av följande: Färdbroms, Parkeringsbroms, Hjälpbromsar, Styrservo, Bränslesystem, Däck, Färdskrivare, Utvärdering av registreringsbevis, Säkring av last.
Man får frågor om något av dessa och ska inte bara redogöra för det utan även förklara vissa konstruktioner och en del regler och lagar runt det, så det gäller att vara påläst.

Som om inte detta vore nog så ska man ut och köra också! kontrollanten hade en lapp med vägbeskrivning med sig (herregud, en blind leder en döv) men det gick bra vi hittade både bort och tillbaka, jag missade inte en enda växel, annars missar jag alltid växlar! det är mer regel än undantag, felet är att Scanias växellådor tar någon sekund på sig att ställa om från högväxel till lågväxel ...och sådant har jag inte tid att vänta på! När man kommer tillbaka parkerar man snyggt stänger av bilen, berättar för kontrollanten precis exakt hur stressad man hela tiden varit (i hopp om lite sympati, och som en liten förklaring för något litet misstag man tror sig ha gjort) ..och så får man då sin dom, på bredaste halländska säger hon ..."duuu är gooodkääänd" och det var det sista jag hörde den dagen, för sedan gick jag som i ett av dopamin överdoserat glädjerus, e-u-f-o-r-i.

Inga kommentarer: